Sunday, March 03, 2013

Mengenal Bumbu Dapur - Lada


Citarasa pedas lada membuat hidangan lebih menggugah selera. Banyak ragam jenis lada, seperti lada hitam, lada merah, lada putih, dan lada hijau. Mari kita kenali fungsi dan kegunaan lada di dalam masakan.

Lada Putih/Merica (Piper nigrum L) 
Lada putih dibuat dari biji lada tua yang dikeringkan dan dikupas kulitnya. Paling banyak digunakan sebagai bumbu dapur. Seperti bumbu sup, ayam goreng, atau steak. Citarasa pedas dan aroma khas bisa diperoleh dengan menambahkan lada jenis ini. Dijual dalam bentuk utuh dan dihaluskan. Sangrai sebelum digunakan agar aroma lebih tajam. 

Lada Hitam 
Diperoleh dari lada yang tidak terlalu tua. Setelah dipetik dikeringkan dengan kulitnya sehingga permukaannya keriput dan kehitaman. Dijual dalam bentuk butiran dan tumbuk. Biasanya digunakan untuk bumbu olahan daging seperti steak dan hidangan panggang.


 
Lada Merah 
Sejenis lada dengan warna merah. Rasanya tidak terlalu pedas dan agak manis. Biasanya digunakan bersamaan dengan jenis lada yang pedas. Cocok untuk olahan seafood. Dijual dalam bentuk segar dan kering. 
 
Lada Hijau 
Sebenarnya lada hijau adalah lada yang dipetik saat belum terlalu tua dan warnanya masih kehijauan. Dijual dalam bentuk kering, segar  dan direndam dalam larutan bumbu. Lezat untuk bumbu masakan ayam atau seafood. Budi Sutomo.

1 Comments:

At 9:22 PM, Anonymous XP-Network said...

Pasti sedap nih...

 

Post a Comment

<< Home